1.525 alumnes de 2n i 3r d’ESO transformen l’Estadi Olímpic en un centre d’experimentació STEAM

07/04/2022
Imatge
Alumnes sentats a la gespa de l'Estadi Lluís Companys prenent atenció en una de les activitats d'STEAM l'Anella

Visions STEAM – Anella és el segon taller STEAM (Ciència, Tecnologia, Enginyeria, Arts i Matemàtiques) del curs, després del que es va celebrar al Parc del Fòrum fa dues setmanes

Barcelona de Serveis Municipals (B:SM) treballa en aquest projecte conjuntament amb la Universitat Politècnica de Catalunya · BarcelonaTech (UPC),  amb l’objectiu de promoure vocacions científiques entre els adolescents i trencar els estereotips de gènere 

Els alumnes han pogut experimentar les lleis de Newton a través de la dansa, comprendre la importància dels models de mobilitat sostenible gràcies al Bicing o participat en un joc làser basat en un capítol de la sèrie The Big Bang Theory.


Aquest dijous, s’ha celebrat a l’Estadi Olímpic Lluís Companys la jornada Visions – STEAM Anella. L’estadi s’ha convertit en un centre d’experimentació on 1.525 alumnes de 2n i 3r d’ESO han pogut realitzar tot un seguit d’activitats associades a la cultura STEAM (Ciència, Tecnologia, Enginyeria, Arts i Matemàtiques). El projecte, organitzat conjuntament per Barcelona de Serveis Municipals (B:SM) i de l’Escola d’Enginyeria de Barcelona Est (EEBE) de la Universitat Politècnica de Catalunya · BarcelonaTech (UPC) té la finalitat de promoure vocacions científiques entre els adolescents.

A més, es busca trencar estereotips i potenciar les vocacions científiques entre les noies, destacant referents científics femenins. El projecte té com a objectiu dotar de coneixements a l’alumnat a través d’experiments lúdics. S’escullen aquelles matèries que per la seva complexitat són més difícils de tractar dins de l’aula, per aproximar-s’hi de manera flexible i creativa, però mantenint tot el rigor acadèmic.

Les activitats que s’han dut a terme en aquesta nova edició s’han estructurat en cinc eixos: cervell, matèria, energia, art i tecnologia. Cada un d’ells ha contemplat tres activitats diferents, guiades per monitors, i que s’han complementat amb un dossier per treballar els coneixements. L’alumnat ha pogut participar en experiments com la construcció d’un coet propulsat per aigua a pressió, l’experimentació de les lleis de Newton a través de la dansa, la comprensió de la importància dels models de mobilitat sostenible gràcies al Bicing i la participació en un joc làser basat en un capítol de la sèrie The Big Bang Theory.

Un projecte que situa la ciutat com un pol d’innovació educativa

Visions STEAM – Anella forma part d’un projecte educatiu molt més ampli format  per quatre jornades d’activitats. El 23 de març es va celebrar el Visions STEAM Fòrum per a estudiants de 4t d’ESO i batxillerat on l’alumnat va poder experimentar amb la biologia, la física, les matemàtiques, la química i la tecnologia. Aquest dijous, ha estat el torn de la segona jornada del curs, el Visions STEAM Anella, celebrada a l’Estadi Olímpic. El 20 de maig, se celebrarà el Fisidabo 2k, on estudiants de 4t d’ESO i batxillerat tindran l’oportunitat de transformar les atraccions del Parc del Tibidabo en un centre d’experimentació.

Com a novetat d’aquest curs, el 9 de novembre se celebrarà per primera vegada el Visions STEAM - Zoo per a estudiants de 1r i 2n d’ESO. D’aquesta manera quedaran coberts tots els períodes educatius de la secundària, des de 1r d’ESO a 2n de Batxillerat. En total, s’estima que aquest 2022 es beneficiaran de les activitats STEAM prop de 6.000 adolescents.