6.000 estudiants de secundària i batxillerat participaran aquest curs a les activitats STEAM que organitzen B:SM i la UPC

Comparteix
23/03/2022
Imatge
Alumnes participant en una activitat d'STEAM Fòrum a l'esplanada en un dia ennuvolat

Les dues organitzacions treballen conjuntament per promoure les vocacions científiques durant l’adolescència a través de tallers STEAM (Ciència, Tecnologia, Enginyeria, Arts i Matemàtiques)

El Zoo de Barcelona s’incorpora, per primer cop, als espais emblemàtics de la ciutat que es converteixen en centres d’experimentació STEAM: el Parc del Fòrum, l’Anella Olímpica i el Tibidabo

El projecte, al qual han participat 11.000 alumnes en els darrers quatre anys,  treballa per trencar amb els estereotips de gènere i destacar referents femenins per potenciar les vocacions científiques entre les noies

Entre altres experiments, l’alumnat podrà construir un coet propulsat per aigua a pressió, comprendre la importància dels models de mobilitat sostenible gràcies al Bicing o estudiar els conceptes d’acceleració, velocitat i potència a la Muntanya Russa del Tibidabo

Avui s’ha celebrat la primera de les activitats, el Visions STEAM – Fòrum, que va dirigit a alumnes de 4t d’ESO i batxillerat

Barcelona es consolida com a pol d’innovació educativa a nivell europeu. Avui comença una nova temporada de les activitats STEAM (Ciència, Tecnologia, Enginyeria, Arts i Matemàtiques) que organitzen conjuntament Barcelona de Serveis Municipals (B:SM) i la Universitat Politècnica de Catalunya · BarcelonaTech (UPC) a diferents espais emblemàtics de la ciutat. L’objectiu és contribuir a la promoció de les vocacions científiques de l’alumnat d’ESO i batxillerat, molt especialment entre les noies, i proporcionar coneixement de manera flexible i creativa, tot mantenint el rigor acadèmic.

Aquest 2022, prop de 6.000 estudiants participaran a les diferents jornades d’activitats previstes. Les xifres d’inscripció suposen 2.800 estudiants més que l’any passat, quan l’aforament es va veure reduït per l’efecte de la pandèmia.

En els últims quatre anys, més d’11.000 alumnes d’ESO i batxillerat han participat a les activitats STEAM que, fins ara, s’organitzaven a tres espais emblemàtics de la ciutat: l’Anella Olímpica, el Parc del Fòrum i el Parc d’Atraccions Tibidabo. Com a novetat, aquest any el Zoo de Barcelona també acollirà tallers i activitats. Això permetrà que, per primer cop, també hi puguin participar estudiants de 1r d’ESO. Amb aquesta ampliació, el projecte cobrirà la totalitat de cursos de l’ESO i el batxillerat.

El primer tinent d’alcaldia de l’Ajuntament de Barcelona i president de B:SM, Jaume Collboni, ha destacat “l’aposta de la ciutat per la ciència i per projectes com l’STEAM, que ens situen al capdavant de la innovació educativa. Volem apropar als i les joves, i especialment a les noies, les oportunitats derivades de la formació científica,  assegurant així que són part activa de la revolució tecnològica”. També ha ressaltat el paper que espais emblemàtics de la ciutat com el Fòrum, l’Anella Olímpica, el Tibidado i, per primer cop el Zoo tenen en aquesta iniciativa. “Convertim equipaments icònics de Barcelona en ‘laboratoris’ urbans on experimentar la ciència i despertar vocacions, contribuint així a la formació dels estudiants”, ha assenyalat.

La directora de l'Escola d'Enginyeria de Barcelona Est (EEBE), Adriana Farran, ha apuntat que “per l’EEBE és un plaer col·laborar en l’organització del Visions – STEAM Fòrum, ja que com a centre politècnic, tenim un especial interès en que les noies i els nois s’acostin a la ciència i a la tecnologia. Creiem que una de les millors maneres de fer-ho és experimentant. I si pot ser a l’aire lliure, en un format dinàmic i divertit, molt millor”.
Un pol d’innovació educativa al servei del talent jove de la ciutat

Totes les activitats del projecte STEAM es preparen prenent com a referència el currículum educatiu de cada curs. A través d’una mirada transversal, es trien aquelles temàtiques que per la seva complexitat són més difícils d’explicar dins de l’aula, i es transformen en experiments lúdics per fer-les més entenedores. Les activitats, a banda de promoure la cultura científica i tecnològica, ofereixen visions multidisciplinàries sobre un mateix tema, creant un diàleg entre el mètode científic i el procés creatiu. D’aquesta manera, es contribueix, també, a la innovació pedagògica a les aules.

Durant les activitats, l’alumnat participant estarà acompanyat per monitors que, a la vegada són també estudiants de la UPC. Molts d’aquests joves han participat en el disseny dels experiments, juntament amb els professors Luis Carlos Pardo i Artur Paz, coordinadors del projecte per part de la UPC. Es tracta, per tant, d’una jornada feta per estudiants i per a estudiants, afavorint encara més l’experiència de l’aprenentatge.

Promovem vocacions científiques a espais emblemàtics de la ciutat

El projecte es vertebra al voltant de quatre formats diferents celebrats a quatre espais de la ciutat que s’especialitzen en les diverses etapes educatives.

Visions STEAM és el resultat de la col·laboració entre B:SM i l’Escola d’Enginyeria de Barcelona Est (EEBE), de la UPC. Visions STEAM – Fòrum, ha estat el primer en celebrar-se, avui mateix. L’alumnat de 4t d’ESO i batxillerat ha pogut experimentar amb la biologia, la física, les matemàtiques, la química i la tecnologia. Enguany, B:SM ha becat 60 alumnes de l’Institut Barri Besós perquè puguin participat a l’activitat cobrint tots els costos. És una acció més de retorn i integració social per generar sinèrgies amb l’entorn del Fòrum i dinamitzant el barri.

Tot seguit, se celebrarà el Visions STEAM – Anella (7 d’abril). Estarà destinat a estudiants de 2n i 3r d’ESO. Els diferents itineraris de la jornada s’estructuraran seguint cinc eixos: cervell, matèria, energia, art i tecnologia. Entre altres experiments, les persones participants podran construir un coet propulsat per aigua a pressió, experimentar les lleis de Newton a través de la dansa, comprendre la importància dels models de mobilitat sostenible gràcies al Bicing i participar en un joc làser basat en un capítol de la sèrie The Big Bang Theory.
 
Més endavant, el 9 novembre, tindrà lloc el Visions STEAM – Zoo, que se celebra per primera vegada. En aquest cas, l’activitat està destinada a estudiants de 1r i 2n d’ESO. Això permetrà que, per primer cop, es beneficiïn de les activitats del cicle la totalitat de cursos de secundària.

Fisidabo 2k, el precursor del projecte STEAM

El Fisidabo 2k (20 de maig) es centra en la física i s’organitza en col·laboració amb el Grau d’Enginyeria Física de l’Escola Tècnica Superior d’Enginyeria de Telecomunicacions de Barcelona (ETSEIB) de la UPC. Està destinat als alumnes de 4t d’ESO i batxillerat, els quals tindran l’oportunitat de transformar algunes de les atraccions del Parc per realitzar els experiments, vivint el procés d’aprenentatge en primera persona.  

Entre les propostes d’experiments previstes, es podrà comprovar la Segona Llei de Newton amb el moviment dels eixos del Diavolo; calcular l’acceleració, velocitat i potència de la Muntanya Russa; estudiar la força dinàmica del Piratta; i comprovar per què els miralls del Miramiralls reflecteixen les imatges de diferents maneres. El diumenge de la mateixa setmana del Fisidabo es celebrarà el Fisidabo Labshow, on estudiants i investigadors aproparan la ciència a les famílies a través de diferents espectacles i tallers.

Aquest és el cinquè any de gran abast escolar del Fisidabo 2k, que pren com a precursor l’experiència del Fisidabo Hipàtia, que celebra el seu desè aniversari. Fisidabo Hipàtia és una jornada on són els propis estudiants, en aquest cas els del batxillerat Internacional de Ciències i Matemàtiques CELLEX, els qui plantegen i realitzen els seus propis experiments, utilitzant també les atraccions del Parc.

En passades edicions, dos d’aquests projectes han tingut un abast internacional, arribant a publicar-se a la reconeguda revista European Journal of Physics. Alguns dels participants de Fisidabo Hipàtia es troben estudiant actualment a universitats de prestigi com el MIT de Massachussets, el KTH d’Estocolm o la Universitat de Swinburne, a Austràlia.

Alguns d’ells expliquen la seva experiència al Fisidado en aquest vídeo (en anglès).

Reconeixement internacional per a les activitats STEAM de B:SM i la UPC

Les activitats STEAM de B:SM i la UPC han tingut el reconeixement de diversos àmbits científics, tecnològics i educatiu amb projecció internacional. Tant el projecte Fisidabo 2K com el projecte Visions STEAM-Anella van ser premiats el 2018 dins de la categoria “Física i Societat” pels Premis “Ciencia en Acción”, un certamen d’àmbit estatal dirigit a estudiants, professors, investigadors i divulgadors de la comunitat científica. El principal objectiu d’aquests guardons és el de presentar la ciència d’una manera atractiva i motivadora de cara als joves i al públic general.

El projecte Fisidabo 2k va participar l’any 2015 a la mostra internacional d’iniciatives educatives “Science on Stage”, a Londres. Aquesta experiència va ser clau per establir contacte amb iniciatives educatives similars que es fan arreu d’Europa.