Barcelona llença dos reptes per crear punts de recàrrega elèctrica flexibles i de baix cost per afavorir el desenvolupament de l’electromobilitat

21/04/2022
Imatge
Laia Bonet parlant en la roda de prensa celebrada a l'Aparcament B:SM de Sant Antoni per llençar dos nous reptes d'Innovacció 2030

El Comissionat de l’Agenda 2030, Barcelona de Serveis Municipals (B:SM) i Mobile World Capital Barcelona fan aquesta crida al sector a través del programa InnovAcció 2030

Es vol promoure el disseny d’un punt flexible capaç de donar cobertura a diverses places d’estacionament, i la producció d’un punt de recàrrega que disminueixi en un 85% el preu de cost dels actuals models

Empreses i emprenedors podran presentar projectes fins el 27 de maig, i les propostes guanyadores es donaran a conèixer abans de final d’any

Amb aquestes noves crides, ja son vuit el total de reptes llançats sota el programa InnovAcció per trobar solucions a diferents necessitats i demandes de la ciutat

El Comissionat de l’Agenda 2030, Barcelona de Serveis Municipals (B:SM) i Mobile World Capital Barcelona llencen dos reptes per seguir impulsant l’electromobilitat a la ciutat. Emmarcats en el programa InnovAcció 2030, els dos projectes volen estimular la transició cap al vehicle elèctric, un dels desafiaments de la mobilitat del futur que estan alineats amb l’Agenda 2030 i la consecució dels Objectius de Desenvolupament Sostenible.

La xarxa d’electromobilitat Endolla Barcelona, que arribarà als 703 punts actius a final del 2022, concentra el 70% dels punts de recàrrega als Aparcaments B:SM. En una ciutat densa i compacta com Barcelona, s’opta per prioritzar la càrrega sostenible, planificada i en hores vall als aparcaments, alliberant l’espai públic per a altres usos. Per això, els dos reptes plantejats volen aprofundir en el desenvolupament eficient i sostenible de la infraestructura de recàrrega en aquests àmbits, agilitzant la instal·lació de punts de càrrega de fàcil implementació i que permetin obtenir una alta rotació de vehicles.

Amb aquestes dues crides obertes, una per buscar punts de recàrrega més econòmics i l’altra per crear un model que sigui flexible i mòbil, ja són vuit el total de reptes llançats sota el programa InnovAcció, l’aposta de Barcelona per accelerar la innovació urbana sostenible i social per assolir l’Agenda 2030 i per trobar solucions a les necessitats i demandes de la ciutat i de la ciutadania de manera oberta i col·laborativa.

Un punt de recàrrega econòmic i de fàcil manteniment

La primera crida vol promoure la producció d’un punt de recàrrega econòmic que sigui capaç d’integrar-se dins del Sistema SMOU, l’aplicació mòbil que ofereix als usuaris tota la informació sobre serveis de mobilitat a la ciutat. Tot mantenint uns requeriments tècnics i de qualitat competitius, es vol facilitar el disseny d’un model de carregador barat, de fàcil instal·lació i baix cost de manteniment. En concret, es busca rebaixar el cost aproximadament un 85%, passant dels 1.500 € actuals a un preu inferior als 200 €.

Disposar de punts de recàrrega més econòmics permetria accelerar el desenvolupament de l’electromobilitat a la ciutat de manera intel·ligent, sostenible i eficient. A més, la proliferació d’aquests carregadors no només afavoriria la transició cap al vehicle elèctric entre la ciutadania, sinó també entre altres col·lectius, com flotes corporatives de vehicles.

El guanyador del repte haurà d’aportar deu punts de recàrrega de baix cost, cinc dels quals s’instal·laran i operaran com a prova pilot com a part de la xarxa Endolla Barcelona de B:SM. La iniciativa guanyadora rebrà 70.000 euros.

Un punt de recàrrega capaç de desplaçar-se a diferents places d’aparcament

El segon repte té com a objectiu el desenvolupament d’un punt de recàrrega flexible i mòbil. L’objectiu és que pugui donar cobertura a diverses places d’aparcament sense necessitat d’estar fixat en un únic punt. Aquest carregador mòbil ha de permetre un servei d’estacionament de rotació més eficient i, alhora, evitar un sobredimensionat de la infraestructura elèctrica. De la mateixa manera que el punt econòmic, el sistema de recàrrega del punt flexible ha d’estar connectat al sistema central de gestió dels punts, i poder interactuar amb l’usuari a través de l’aplicació mòbil SMOU.

Amb el punt flexible es podrà desplegar la xarxa de punts sense la necessitat que estiguin vinculats a una plaça fixa d’aparcament, permetent donar servei a diverses places i cotxes situats a una distància mínima equivalent a 6 places de cotxe (aproximadament 15 metres). Una solució així permetria adaptar-se més eficientment a la demanda de recàrrega dels vehicles elèctric a les places d’estacionament de rotació, oferint un servei més flexible.

En aquest cas, el repte està valorat en 90.000 euros i l’empresa guanyadora haurà d’aportar un punt de recàrrega que operarà com a prova pilot a un Aparcament de la Xarxa B:SM integrat a la xarxa Endolla Barcelona.

Un concurs públic amb la màxima transparència

Darrera de cada repte d’InnovAcció 2030 hi ha un concurs d’idees que cerca la millor solució a la necessitat plantejada, i que vol fer possible el testeig del projecte en entorns reals de la ciutat. Els reptes es plantegen a través del mecanisme de contractació pública innovadora impulsada per B:SM i de convocatòries d’innovació impulsades pel programa Digital Future Society de Mobile World Capital Barcelona, una iniciativa que es nodreix de la col·laboració amb empreses, organitzacions i emprenedors amb vocació i capacitat per generar innovació.

La licitació va publicar-se a el passat 4 d’abril. Empreses i emprenedors podran presentar els seus projectes fins el 27 de maig i les propostes guanyadores es donaran a conèixer abans de final d’any.

InnovAcció: un total de vuit reptes en marxa

Amb el llançament d’aquestes dues convocatòries, ja són vuit els reptes llançats sota el paraigües d’InnovAcció 2030 per impulsar la innovació en qüestions importants per a la consecució dels Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS).

Fins ara, i per a les cinc convocatòries ja tancades, s’han rebut 62 propostes, 24 d’elles internacionals de 19 països diferents. Les solucions guanyadores s’acabaran aplicant en un context real on es portarà  a terme la implantació d’una prova pilot.

El primer repte, amb el que es va estrenar el programa, va ser per reduir la petjada ambiental del sector tecnològic per respondre l'emergència climàtica. Es troba ja en fase d’execució dels pilots per part dels seus guanyadors: UOC i Awasense.

Posteriorment, de la mà de B:SM i Mobile World Capital, a través de la iniciativa Digital Future Society, es van llançar tres reptes més a l’octubre del 2021. Partint de l’ús de dades i la tecnologia, els dos primers plantejaven el disseny de visites inclusives i accessibles a dos espais emblemàtics de la ciutat gestionats per B:SM, el Park Güell i el Zoo de Barcelona. El tercer, en canvi, proposava la implantació d’un sistema de permisos d’estacionament a la calçada destinat a persones amb diversitat funcional, per fer més equitatiu el repartiment de l’espai d’estacionament.

Així mateix, l’Ajuntament de Barcelona, en col·laboració amb Digital Future Society, ha llançat dos dels tres reptes a nivell de districte que estan previstos per aquest any. D’una banda, a les Corts, un repte que busca assolir la millora de l'accessibilitat comunicativa i la inclusió a la Ludoteca Guitard. I de l’altre, el repte d’innovació que està en marxa a l’Eixample i que busca afavorir un turisme més sostenible al districte. En aquest cas l’objectiu és identificar projectes innovadors amb base tecnològica dirigits a fomentar el patrimoni de l’Eixample, gestionar la mobilitat, redistribuir els fluxos de visitants i reforçar la comunicació intel·ligent amb els visitants del districte, entre d’altres. Resta pendent el llançament d’un repte a Horta-Guinardó.