Els Aparcaments B:SM avancen en la transformació per esdevenir centres de serveis a la mobilitat

Comparteix
15/11/2022
Imatge
Render del nou aparcament B:SM Ciutadella del Coneixement

El nou aparcament B:SM Ciutadella del Coneixement, que es començarà a construir a finals d’aquest any, serà el primer concebut en origen com a hub de serveis de mobilitat, tant a nivell de l’oferta de serveis com de l’arquitectura i la imatge

El nou model suposa anar més enllà de l’estacionament de vehicles, redefinint espais i integrant nous serveis i solucions de mobilitat urbana, amb la persona usuària sempre al centre

A més, Barcelona de Serveis Municipals (B:SM) estudiarà la integració de nous serveis i solucions innovadores a l’aparcament B:SM Plaça Navas, que l’any vinent esdevindrà un laboratori de mobilitat urbana 

Del 15 al 17 de novembre, B:SM estarà present al saló internacional Tomorrow.Mobility mostrant alguns dels projectes estratègics de mobilitat que porta a terme

 

La xarxa d’Aparcaments B:SM, la més àmplia de la ciutat amb 45 aparcaments distribuïts per tots els barris i districtes, avança en la seva transformació com a centres de serveis a la mobilitat. Barcelona de Serveis Municipals (B:SM) està impulsant una redefinició progressiva dels seus aparcaments per donar pas a un nou concepte d’espai que va més enllà de l’estacionament de vehicles. 

El desenvolupament d’aquest nou model d’aparcament comprèn des d’una reformulació l’estructura i la distribució interior fins al tipus de serveis que s’hi ofereixen. Tot plegat farà possible la concepció d’un nou espai que posarà la persona usuària al centre i que integrarà noves solucions de mobilitat urbana i serveis de valor afegit que donen resposta a nous hàbits i necessitats socials: des de punts de recàrrega elèctrica i espais segurs per deixar-hi la bicicleta, fins a consignes per recollir paqueteria del comerç electrònic. Aquest nou plantejament fa necessari fer dels aparcaments entorns més amables i, sobretot, funcionals, tant per a les persones que hi accedeixen en cotxe o moto, com per les que ho fan a peu. 

Els Aparcaments B:SM també seguiran posant la digitalització i les noves tecnologies al servei de la ciutadania, afavorint tant la comoditat de la persona usuària com l’agilitat de les entrades i sortides de vehicles. Processos com el pagament mitjançant l’aplicació SMOU i la dotació de 4G i 5G ja són una realitat. Ara, es treballa per estendre a la totalitat de la xarxa altres millores, com l’accés automàtic per lectura de matrícula, ja desenvolupat per a cotxes i motos de les persones abonades, que es començarà a fer extensiu a tothom que fa ús dels aparcaments per períodes més curts. 

Segons la regidora de Mobilitat, Laia Bonet, “el canvi en què estan immersos els aparcaments B:SM mostra la voluntat de la ciutat de contribuir als nous reptes, hàbits i necessitats de mobilitat dels barcelonins i barcelonines, fent-la més eficient, ordenada i saludable. A les ciutats del futur, els aparcaments tindran un paper clau en aspectes com l’alliberament de l’espai públic i l’ordenació del trànsit en superfície. A més, seran espais propers perquè els veïnes i veïnes carreguin els seus vehicles elèctrics o vagin a recollir les seves compres en línia”. 

Ciutadella del Coneixement, el primer aparcament de B:SM que es construirà seguint aquests nous criteris 

La transformació dels Aparcaments B:SM ja està en marxa. Abans de finals d’any, començarà la construcció del nou aparcament B:SM Ciutadella del Coneixement, ubicat al solar delimitat pels carrers de Wellington, Villena, Ramon Trias Fargas i l’avinguda Icària, i que estarà operatiu a partir del segon trimestre del 2025. 

Amb 7.000 m2 de superfície i un pressupost total de 10,7 M€, serà el primer concebut en origen com un autèntic hub de mobilitat, tant per l’oferta de serveis que inclourà, com per la seva arquitectura i imatge. A nivell constructiu, aquesta nova conceptualització implica una definició de l’espai molt més diàfana, sense pilars, amb àrees d’ús flexible i sostres més alts que permeten l’entrada de tot tipus de vehicles. 

Pel que fa a l’oferta de serveis, i tal i com ja està passant a tots els Aparcaments B:SM, els hubs de serveis a la mobilitat, a més de places d’aparcament, comptaran amb espais segurs per estacionar bicicletes i vehicles de mobilitat personal, un major nombre de punts de recàrrega elèctrica de la xarxa Endolla Barcelona i espais reservats per a operadors de serveis de cotxe i motocicleta compartits. 

A més, aquests nous aparcaments contribuiran notablement a la reducció del trànsit d’agitació i les emissions contaminants generats per la distribució urbana de mercaderies gràcies a la instal·lació d’espais de Click&Collect, on la ciutadania podrà recollir i retornar paqueteria les 24 hores del dia. També disposaran de punts de microdistribució, és a dir, petits espais d’emmagatzematge des d’on els operadors de distribució podran repartir mercaderies als barris de l’entorn fent ús de vehicles sostenibles. 

Aquesta intermodalitat conviu amb la necessitat de fer dels aparcaments entorns de ciutat més amables i funcionals. Per això, aquest canvi físic i de serveis anirà acompanyat de la implementació d’una nova imatge, encara en desenvolupament, en què la il·luminació serà la protagonista. Aquest nou disseny reforçarà la sensació d’amplitud i confort, el que farà molt més agradable l’estada als aparcaments. 

La nova imatge dels Aparcaments B:SM s’anirà fent visible, de manera progressiva, a partir de l’any vinent. El primer en estrenar-la serà l’aparcament B:SM Litoral Port, l’estiu del 2023; i el segon, el B:SM Avinguda Gaudí, a finals de l’any vinent. 

Plaça Navas, un laboratori de tendències per a la integració de serveis de mobilitat

En paral·lel a la construcció del nou aparcament B:SM Ciutadella del Coneixement, B:SM aprofundirà en la integració de serveis de mobilitat urbana als seus aparcaments gràcies a la renovació de l’aparcament B:SM Plaça Navas, al barri del Poble-sec. A partir de l’any 2023, l’espai esdevindrà un flagship que anticiparà la introducció de nous serveis i solucions de mobilitat a la resta de la Xarxa d’Aparcaments B:SM. 

El projecte, en fase de desenvolupament, és una mostra més del compromís de B:SM amb la millora contínua de les seves activitats i permetrà testejar les noves tendències en l’àmbit de la mobilitat i la distribució urbana de mercaderies, entre altres serveis de valor afegit, abans d’implementar-los.

B:SM, present per primer cop al saló Tomorrow.Mobility World Congress

La transformació de la xarxa d’aparcaments és un dels projectes estratègics amb què B:SM, un dels operadors de mobilitat de referència a la ciutat de Barcelona, està present, per primer cop, al saló Tomorrow.Mobility World Congress. Fins al proper 17 de novembre, la companyia tindrà un estand propi de 80 m2 al Pavelló 2 del recinte Gran Via de Fira Barcelona. 

L’estand de B:SM també acollirà presentacions i taules rodones que abordaran alguns dels reptes futurs que tenen ciutats com Barcelona en matèria de mobilitat. Les activitats han començat aquest matí, precisament amb un diàleg en què el director de la Divisió de Serveis de Mobilitat Urbana de B:SM, Josep Maria Deulofeu, ha explicat el camí emprès per transformar els aparcaments mitjançant la integració de nous serveis de mobilitat. 

A la tarda, l’estand acollirà una taula rodona sobre la importància que tindrà en un futur la distribució urbana de mercaderies en entorns urbans. Hi participaran el director de la Divisió de Serveis de Mobilitat Professional de B:SM, Sergi Vidal; i Carlos López Lois, cap del Departament d’Estratègia de Mobilitat de l’Ajuntament de Barcelona. S’hi afegiran els representants de dos operadors de distribució urbana de mercaderies, Pere Roca, CEO i cofundador de Geever; i Mario González de la Vega, director general de PUDO. 

Demà, dimecres 16 de novembre, al matí, serà el torn de l’electromobilitat, amb una taula rodona que repassarà l’estratègia d’Endolla Barcelona per acompanyar a la ciutadania i al sector en el desplegament de la mobilitat elèctrica. Hi participaran el Gerent de Nova Mobilitat de B:SM, Redha Zetchi; el CEO de Circontrol, Joan Hinojo, i Francisco Vallecillos, president del Grup de Treball de Mobilitat Elèctrica dels Enginyers Industrials de Catalunya. 

Finalment, dijous 17, Redha Zetchi impartirà la conferència “El paper dels aparcaments en el futur de les ciutats”, a l’àgora del saló.