Es compleixen 20 anys de la gestió pública del Tibidabo per part de l’Ajuntament de Barcelona

Comparteix
21/03/2022
Imatge
L'esplanada del Tibidabo plena de gent amb capgrossos i gegants per conmemorar el 20è aniversari de la gestió del Tibidabo

El 19 de març de l’any 2002, el Parc d’atraccions Tibidabo va ser adquirit per Barcelona de Serveis Municipals (B:SM), i va a passar a ser propietat de la ciutat

En aquests  20 anys, el Tibidabo s’ha consolidat com un referent d’oci familiar  i ha  buscat l’equilibri entre la posada en valor del seu patrimoni i la incorporació de novetats

El Parc commemorarà els seus 20 anys de gestió pública per part de l’Ajuntament de Barcelona al mes de novembre, aprofitant el 121è aniversari del Parc

Dues dècades de gestió pública del Parc d’atraccions Tibidabo. Avui, 19 de març, es compleixen 20 anys des del moment en què l’Ajuntament de Barcelona va passar a ser-ne propietari i encarregués la gestió a Barcelona de Serveis Municipals (B:SM), mantenint la forma jurídica de Societat Anònima (PATSA).
Joan Clos, alcalde en aquell moment, va ser l’encarregat de signar el conveni i de rebre les claus del Tibidabo amb l’objectiu de tornar a obrir les seves portes per a la ciutadania de Barcelona, sota les paraules: “Barcelona és la titular d’un terreny molt especial per als seus ciutadans i ciutadanes”.

Durant els seus 120 anys d’història, el Tibidabo s’ha posicionat com un espai emblemàtic de la ciutat i un referent de lleure per a les famílies. Al llarg dels 20 anys de gestió pública, el Parc ha anat modernitzant les instal·lacions i incorporant noves propostes. També ha sumat espectacles i activitats per a famílies i infants de totes les edats amb l’objectiu de millorar l’oferta i el nivell de satisfacció dels més de 12 milions de visitants que han passat pel Parc, sempre en línia amb els seus 4 eixos estratègics: experiències, solidaritat, educació i sostenibilitat.

Pel que fa a l’eix de les experiències, l’any 2004 es va posar a disposició dels visitants el passi TibiClub, per apropar el Tibidabo a totes les famílies de Barcelona. Durant aquests 20 anys, han format part del TibiClub més de 300.000 famílies sòcies, les quals han gaudit del Parc amb una tarifa adaptada a les seves necessitats i el Parc ha rebut més de 10.000.000 de visitants.  

A més, l’any 2007 es va recuperar l’Àrea Panoràmica del Tibidabo com a espai de passeig d’accés lliure, i el 2015 van néixer les mascotes per representar els valors i l’essència del Parc, entre els infants i les famílies.

En l’àmbit de les atraccions, destaca la innovació que va suposar la renovació del Virtual Express, essent la primera atracció de Catalunya a incorporar ulleres de realitat virtual, i la reforma del Castell dels Contes per oferir una experiència diferent i innovadora relacionada amb els contes infantils més clàssics. Durant aquests 20 anys, l’Hotel Krüeger també s’ha posicionat com una atracció imprescindible per als visitants del Parc, gràcies a les seves caracteritzacions i a les escenes de por tan característiques.

Les atraccions emblemàtiques del Parc també han estat renovades i, des de PATSA, s’ha treballat per conservar-les en bon estat, considerant-les part del patrimoni cultural i emocional. La icònica atracció de l’Avió, que data del 1928, va ser rehabilitada íntegrament per seguir sent fidel a l’aeronau original que el 1927 va fer el primer viatge Madrid-Barcelona.

Posteriorment, l’any 2015, es van reformar els túnels de l’Embruixabruixes per millorar la infraestructura de l’atracció, mentre que al 2021 la Talaia es convertia en centenària gràcies al bon manteniment i el bon estat en el que es troba.

Un altre dels eixos del Tibidabo és la solidaritat. El Parc està compromès amb la societat i treballa, any rere any, la seva vessant social. En els darrers 20 anys, ha acollit més de 300 esdeveniments de caràcter solidari, amb més de 150.000 participants, de la mà de diferents entitats com Unicef, que enguany celebra el desè aniversari de l’aliança, l’ONG Pallapupas, l’AFANOC, la Fundación Migranodearena o APRENEM, entre moltes d’altres, donant visibilitat als seus projectes socials.

En l’àmbit de l’educació, el Parc vol ser una font d’ensenyament que aposta per l’aprenentatge a través de la diversió i la creació de diversos projectes STEAM. En aquest darrer àmbit de treball, s’han posat en marxa activitats didàctiques de medi ambient, tecnologia i ciència, per les quals han passat més de 50.000 estudiants, així com el Fisidabo, un projecte en col·laboració amb la UPC, que acull a més de 2.000 estudiants i converteix el Parc en un laboratori de física. A banda, el Tibidabo ha incorporat l’espai Lego Education  per fomentar l’aprenentatge mitjançant el joc en família, i la Sala de Robòtica, on s’apropa als infants a la programació a través de la creativitat i la diversió.

La sostenibilitat és un altre dels eixos del Parc, ja que aquest està situat en un espai natural com és el Parc Natural de Collserola i és respectuós amb l’entorn que l’envolta. Apostant per la sostenibilitat, al juny de 2021 es va inaugurar el nou funicular, La Cuca de Llum, un projecte ambiciós i el qual suposa un canvi important en la mobilitat del Parc, i que respon a l’objectiu de reduir les emissions de CO2 al cim de la muntanya i potenciar, així, l’ús del transport col·lectiu vers el transport privat.

El Parc d’atraccions Tibidabo sovint és l’escenari de produccions audiovisuals i sessions fotogràfiques destinades al cinema, televisió o publicitat. En aquests 20 anys, destaca la presència al Parc del director de cinema Woody Allen en el rodatge de la pel·lícula “Vicky Cristina Barcelona”, on els seus protagonistes, entre ells Penélope Cruz, recorren el Tibidabo en diferents escenes del film.

El Parc commemorarà els seus 20 anys de gestió pública per part de l’Ajuntament de Barcelona al mes de novembre, aprofitant el 121è aniversari del Parc.