El Zoo de Barcelona i el Govern de les Illes Balears signen un conveni per a la conservació de fauna silvestre protegida

Comparteix
23/10/2024
Imatge

El Zoo de Barcelona, a través de la Fundació Barcelona Zoo, i la Conselleria d’Agricultura, Pesca i Medi Natural del Govern de les Illes Balears han formalitzat un conveni de col·laboració per dur a terme accions de conservació ex situ (fora de l’hàbitat natural) i de maneig i cria d'espècies protegides amb finalitats de repoblació o reintroducció al medi natural. L’acord, que té una vigència de quatre anys, dóna continuïtat a més de 15 anys de col·laboració en projectes de protecció de la fauna balear amenaçada. 
 
La primera acció d'aquest conveni ha consistit en la reintroducció de prop d'un centenar de ferrerets (Alyes muletensis), una de les espècies més amenaçades de l'arxipèlag balear, declarada en perill d'extinció al Catàleg Espanyol d'Espècies Amenaçades. La reintroducció dels ferrerets a l'hàbitat natural s'ha fet en una finca privada de la Serra de Tramuntana, amb la participació del director del Zoo de Barcelona, Antoni Alarcon; el conseller d’Agricultura, Pesca i Medi Natural del Govern de les Illes Balears, Joan Simonet; així com tècnics del Zoo de Barcelona i del Servei de Protecció d’Espècies de la Direcció General de Medi Natural. A banda d’aquestes institucions, també participa en el projecte de protecció d’aquest amfibi la companyia Damm. 

El Zoo de Barcelona i el govern balear treballen conjuntament en projectes de conservació des de fa més de 15 anys. Aquest conveni reafirma el compromís de les dues entitats per a la protecció i la conservació de la biodiversitat insular.

Un nou impuls per a la protecció de la fauna amenaçada 
 
El Zoo de Barcelona participa en diferents programes de recerca, conservació i educació ambiental i té experiència en la gestió de fauna silvestre amenaçada. Ara, gràcies a aquest conveni, es col·laborarà en espècies amenaçades com el ferreret (Alytes muletensis), la sargantana de les Pitiüses (Podarcis pityusensis) i la sargantana gimnèsica o balear (Podarcis lilfordi), així com d'altres espècies protegides que siguin d'interès de conservació. A més, la col·laboració també es fa extensiva en el desenvolupament de projectes d'educació i sensibilització ambiental sobre la fauna silvestre protegida de les Illes Balears. Així, l'acord contempla l'intercanvi de coneixements científics i tècnics entre les dues institucions i la creació d'una comissió per al seguiment de les actuacions que s'han de dur a terme en el marc del conveni.
 
La necessitat d'aquestes accions de protecció deriva de l'actual situació desfavorable d'algunes espècies, i també de l'aplicació de la normativa autonòmica, estatal i internacional en aquesta matèria. Per això, la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Medi Natural del govern balear du a terme plans de conservació i recuperació d'espècies silvestres amenaçades, en els quals poden incloure's actuacions de conservació ex situ i en programes de cria en centres especialitzats amb finalitats de reintroducció o de reforçament poblacional en hàbitats naturals. En aquest sentit, el Zoo de Barcelona disposa de les instal·lacions apropiades i de personal especialitzat per desenvolupar aquests tipus d'actuacions.

Últimes notícies relacionades

Comparteix
Imatge
05/12/2025
El Zoo de Barcelona convoca un concurs d’arquitectura per concebre el Bioscope, un centre únic i innovador dedicat als orígens i l’evolució de la vida a la Terra
Comparteix
Imatge
27/11/2025
El Zoo de Barcelona celebra 50 anys d’educació ambiental
Comparteix
Imatge
20/11/2025
El Zoo de Barcelona es vesteix de Nadal amb una programació inspirada en la preservació de la biodiversitat