En marxa la implementació dels tres primers reptes del programa InnovAcció 2030

Comparteix
26/08/2022
Imatge
Captura de pantalla del Play and Go Experience

Les propostes seleccionades per fer més inclusives les visites al Park Güell i el Zoo de Barcelona i millorar l’ocupació de les places d’aparcament per a persones amb diversitat funcional es posaran en pràctica a començaments de l’any vinent 

La tria i el desenvolupament d’aquestes solucions tecnològiques s’ha fet amb el suport i l’acompanyament de l’Institut Municipal de Persones amb Discapacitat i algunes entitats vinculades a la Xarxa d’Accessibilitat i Vida Independent

El programa InnovAcció 2030, liderat per la Comissionada de l’Agenda 2030, Barcelona de Serveis Municipals (B:SM) i la Fundació Mobile World Capital Barcelona a través del seu programa Digital Future Society, avança en la implementació de les primeres aplicacions tecnològiques proposades per accelerar l’assoliment de l’Agenda 2030 i la consecució dels Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS).

Són les solucions aportades als tres primers reptes plantejats a finals de l’any passat i que tenien com a propòsit aprofitar l’ús de la tecnologia per fer més inclusives les visites al Park Güell i el Zoo de Barcelona, així com trobar un mecanisme, també tecnològic, per controlar la correcta ocupació de les places d’aparcament en calçada reservades per a persones amb diversitat funcional. 

El procés de tria de les propostes, en forma de concurs públic d’innovació impulsat per B:SM, i també la seva implementació, s’estan fent amb el suport i l’acompanyament de l’Institut Municipal de Persones amb Discapacitat i algunes entitats vinculades a la Xarxa d’Accessibilitat i Vida Independent. 

La implementació d’aquestes tres solucions tecnològiques compta amb un pressupost total de 140.000 euros. 

Una aplicació mòbil que s’adapta a les necessitats de la persona usuària 

La proposta seleccionada per a la millora de l’experiència de les persones amb diversitat sensorial i cognitiva que visiten el Park Güell consisteix en una aplicació que adapta el format dels seus continguts a les necessitats de la persona usuària. Està pensada, molt especialment, per a col·lectius amb necessitats d’accessibilitat visual, auditiva i cognitiva, però la pot fer servir qualsevol persona.

L’aplicació, desenvolupada per la companyia ‘Play&Go experience’, inclou mapes en 2D, selector de perfils d’usuari, audioguia i vídeos i imatges de 360º dels punts d’interès del Park Güell. Tot plegat, dotat de tecnologies com la geolocalització que permet generar experiències úniques mentre l’usuari o usuària es desplaça pel Park Güell.   

Recórrer el Zoo de Barcelona amb un assistent virtual 

Pel que fa al repte plantejat per fer més inclusives les visites al Zoo de Barcelona, la solució escollida és un assistent virtual que, a través del mòbil, va suggerint-li a la persona usuària continguts relacionats amb la visita. S’ha dissenyat pensant, sobretot, en col·lectius amb necessitats d’accessibilitat visual, auditiva i cognitiva i persones amb trastorns mentals.  

El xatbot conversacional l’ha desenvolupat l’empresa La tempesta, que l’ha batejat com a ZooBot. Aquesta eina tecnològica és capaç d’interactuar amb l’usuari o usuària i interessar-se per com li està anant l’experiència mentre es desplaça pel Zoo, a més d’aportar-li informació sobre cada espècie i orientar-lo durant la visita. 

Els espais del Zoo de Barcelona seleccionats per a la prova pilot d’aquest assistent virtual són el Centre de Descoberta sobre els dragons de Komodo i l’espai Sabana-Sahel, permetent així la posada en pràctica de l’aplicatiu en espais interiors i exteriors.  

Sensors capaços de detectar, a l’instant, vehicles estacionats indegudament 

La solució escollida per controlar la correcta ocupació de les places d’aparcament en calçada reservades per a persones amb diversitat funcional són uns sensors i una aplicació que detecten la presència de vehicles no autoritzats per estacionar en aquestes places. L’aplicació i els sensors els ha desenvolupat el grup Urbiotica i estan dissenyats de tal manera que quan els sensors detecten la presència d’un cotxe sense permís per estacionar en aquestes places, generen una alerta que activa els vigilants de les places d’aparcament, guanyant temps i eficiència.

L’aplicació també permet conèixer, en temps real, la disponibilitat d’aquestes places d’aparcament, que tenen unes dimensions especials i s’ubiquen, sempre, a prop de determinats accessos per contribuir a l’autonomia de les persones amb diversitat funcional. El fet de disposar d’aquesta informació en directe, facilita la mobilitat dels usuaris i usuàries d’aquestes places i contribueix a la reducció d’emissions, ja que evita haver de fer voltes amb el vehicle fins a trobar on estacionar-lo.

L’electromobilitat, un altre repte InnovAcció 2030  

Aquestes tres primeres solucions tecnològiques ja s’estan desenvolupant i es començaran a implementar abans de finals d’any per començar la seva posada en marxa, en forma de prova pilot, a mitjans de febrer de l’any vinent. 

En paral·lel, continuen oberts dos altres reptes InnovAcció 2030 impulsats també per la Comissionada de l’Agenda 2030, B:SM i la Mobile World Capital Barcelona a través del seu programa Digital Future Society. Són dos projectes que volen estimular la transició cap al vehicle elèctric, facilitant-ne la recàrrega. En concret, es busca el disseny d’un punt de recàrrega flexible capaç de donar cobertura a diverses places d’estacionament, i la producció d’un punt de recàrrega que disminueixi en un 85% el preu de cost dels actuals models. 

En una ciutat densa i compacta com Barcelona, s’opta per prioritzar la càrrega sostenible, planificada i en hores vall als aparcaments, alliberant l’espai públic per a altres usos. Tant és així, que el 75% dels punts de recàrrega de la xarxa d’electromobilitat Endolla Barcelona es troben als Aparcaments B:SM. És per això, que aquests dos reptes s’implementarien en aparcaments que compten amb punts Endolla Barcelona.