El Port Olímpic avança en l’aposta per esdevenir un referent en nàutica sostenible i gestió ambiental

Comparteix
12/10/2023
Imatge

BSM impulsa una estratègia ambiental que vol assolir l’impacte net positiu de l’activitat portuària, mitigar els efectes de la crisi climàtica, adaptar el port als reptes de l’escalfament global i alinear-lo amb els ODS i l’Agenda 2030

La pèrgola fotovoltaica del Balcó Gastronòmic abastirà d’electricitat al Port Olímpic i a altres espais de BSM propers, com el Zoo de Barcelona, fins a 7 aparcaments i el cementiri del Poblenou, esdevenint una de les primeres iniciatives urbanes d’autoconsum compartit i quilòmetre zero de la ciutat  

El Port Olímpic serà la primera instal·lació portuària de l’Estat que comptarà amb dos carregadors ultra-ràpids per a embarcacions que s’alimentaran de l’energia renovable autoproduïda i emmagatzemada al propi port 

El Port Olímpic també aposta per l’ús de l’aigua del mar en la climatització dels nous locals d’economia blava del Moll de Mestral 

 

Assolir l’impacte net positiu de l’activitat portuària, mitigar els efectes de la crisi climàtica i adaptar-se al nou context produït per l’escalfament global. Aquests són els objectius principals de l’estratègia ambiental que desenvolupa BSM al Port Olímpic en línia amb l’assoliment dels Objectius de Desenvolupament Sostenible i l’Agenda 2030, un projecte que es presenta aquests dies al Saló Nàutic. 

Per assolir aquesta important fita, en el marc del procés de transformació ja en marxa hi ha previstes diferents actuacions en l’àmbit de l’energia, l’aigua, els residus, la biodiversitat i l’educació ambiental. També es preveuen mesures per impulsar la naturalització de l’espai terrestre i marítim i l’ús de la innovació com a palanca de canvi de l’activitat nàutica. Tot plegat amb la digitalització com a eina per facilitar la presa de decisions i la sensibilització de la ciutadania com a eix vertebrador del projecte. 

Per a la primera tinenta d’alcaldia i presidenta de BSM, Laia Bonet, “el Port Olímpic ha convertit  la sostenibilitat en l'eix transversal del seu procés de transformació. Estem impulsant projectes que ens ajudin a mitigar els efectes de la crisi climàtica i que, a la vegada, eliminin l’impacte que el propi port pugui tenir sobre l’entorn. La generació d’energia verda, l’aprofitament de l’aigua del mar per reduir l’efecte illa de calor produït per la climatització, la gestió de residus i la regeneració del fons marí són només algunes de les peces d’aquest compromís. Totes aquestes línies d’actuació es duen a terme partint de la innovació i la digitalització i amb la voluntat de respondre a la demanda ciutadana d'infraestructures més sostenibles”.

Una gran instal·lació fotovoltaica per a l’autoconsum compartit

A ulls de la ciutadania, la gran pèrgola fotovoltaica que cobrirà el Balcó Gastronòmic, la nova zona de restauració del Port Olímpic, serà un dels signes més evidents de l’aposta per la sostenibilitat d’aquesta nova etapa.

Distribuïda en 4 grans nuclis d’alta qualitat arquitectònica, estarà formada per 1.576 plaques fotovoltaiques, tindrà una superfície de 3.560 m2 i una potència de 620 kWp, amb capacitat per generar fins a 825.000 kWh anuals.

La instal·lació no només abastirà d’electricitat al port. Serà capaç de generar energia neta per a altres equipaments de BSM situats en un radi de 2 quilòmetres: el Zoo de Barcelona, el Cementiri del Poblenou i fins a 7 Aparcaments BSM. D’aquesta manera, el Port Olímpic esdevindrà el precursor d’una de les primeres iniciatives urbanes d’autoconsum compartit i de quilòmetre zero de la ciutat, una estratègia que BSM vol seguir en altres equipaments emblemàtics de la ciutat de la qual n’és responsable.

La instal·lació de la pèrgola fotovoltaica, que contribuirà a generar ombra a la nova zona de restauració i s’integrarà plenament amb l’entorn, compta amb un pressupost de 1,9 M€.

El Port Olímpic també està posant en marxa altres mesures per promoure l’estalvi energètic, com l’ús de sistemes d’il·luminació LED d’alta eficiència, la millora dels elements constructius de les noves edificacions per facilitar un millor aïllament, l’economia circular dels materials i la incorporació d’instal·lacions de climatització més sostenibles.

Un referent en nàutica sostenible

La pèrgola fotovoltaica tindrà una implicació directa en un dels projectes més innovadors que promou el Port Olímpic. En el marc de l’aposta per la nàutica sostenible i amb la voluntat d’acompanyar el desenvolupament que encara ha de fer el sector, el Port Olímpic disposarà de dos carregadors ultra-ràpids per a embarcacions elèctriques. Cada punt podrà carregar un vaixell de 150 kW o dues embarcacions a 75 kW de manera simultània.

El projecte farà del Port Olímpic la primera instal·lació portuària a l’Estat espanyol amb servei de càrrega ultra-ràpida que s’abasteix amb energia verda produïda i emmagatzemada al propi port. En concret, els carregadors funcionaran amb energia provinent de les pèrgoles fotovoltaiques. Per maximitzar l’aprofitament de l’energia solar, a prop dels punts de recàrrega s’instal·larà un conjunt de bateries que seran capaces d’emmagatzemar fins a 150 KWh. Quan sigui necessari, els carregadors també podran alimentar-se de la xarxa convencional, d’on també obtindran energia d’origen verd.

La instal·lació dels dos carregadors elèctrics és una peça més del compromís del Port Olímpic amb la promoció del sector de la nàutica sostenible i innovadora, un dels segments d’activitat que es vol que tingui un pes destacat en la configuració del pol d’economia blava que ja està en marxa i que anticipa el futur de la nàutica de petites i mitjanes eslores.

Els carregadors elèctrics estaran en servei a finals de l’estiu del 2024 coincidint amb l’inici de la Copa Amèrica de Vela, durant la qual el Port Olímpic serà base de les regates juvenil i femenina. Els punts de recàrrega donaran servei a les embarcacions de suport de la competició, que seran de propulsió elèctrica. El projecte esdevé, així, una de les iniciatives que s’estan posant en marxa per impulsar el desenvolupament dels sectors blaus locals coincidint amb la celebració d’aquest important esdeveniment a la ciutat. 

El Port Olímpic, però, també ha pensat en l’aprofitament d’aquesta nova infraestructura després del certamen. És per això que a l’hora de decidir la ubicació dels carregadors s’ha definit un emplaçament que facilitarà el seu ús tant a les embarcacions presents al Port Olímpic com a les transeünts que estiguin de pas. Davant del necessari desenvolupament que encara ha de fer el segment de les embarcacions elèctriques, també es podran utilitzar per carregar cotxes elèctrics.

El projecte té un pressupost de 1.058.000 €, dels quals 423.200 provenen d’una subvenció atorgada pel Programa Moves de mobilitat eficient i sostenible en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, finançat amb Fons Next Generation.

Ús del mar per combatre l’efecte illa de calor produït per la climatització

El Port Olímpic emprarà l’aigua de mar per refrigerar el sistema de climatització del Moll de Mestral, epicentre del pol d’economia blava i espai on també estarà ubicada la futura sala d’actes. Per fer-ho possible, s’està construint una infraestructura de captació d’aigua de mar i una canalització que portarà l’aigua fins a la sala de màquines ubicada a l’interior del moll, on es refrigeraran els equips de producció tèrmica, per després retornar-la al medi marí.

Aquest innovador sistema no només evitarà sorolls, vibracions i l’impacte visual que hagués comportat la instal·lació de torres de refrigeració o condensadors a l’exterior. També contribuirà a mitigar l’efecte illa de calor que creen els sistemes de climatització, és a dir, l’increment de temperatura de fins a 4ºC que es produeix a l’entorn urbà com a conseqüència de l’ús d’aires condicionats, la concentració d’edificis i la contaminació atmosfèrica. 

La instal·lació del Port Olímpic serà entre un 10 i un 30% més eficient que altres sistemes de climatització convencionals. A més, l’ús d’aigua de mar com a recurs evita la utilització de productes químics, el consum d’aigua provinent de la xarxa convencional, fuites de gasos refrigerants o l’ús de productes químics associats a altres solucions.

El projecte està dotat amb un pressupost de 620.000 € i estarà en marxa la primavera del 2024.

L’estratègia de sostenibilitat del Port Olímpic també aposta per fer ús d’aigües del subsòl per donar resposta a les necessitats portuàries, reduir la generació de residus i contribuir a la conservació del fons marí mitjançant l’escull de bioregeneració que s’està creant al voltant del port. A més, es desenvoluparan activitats de sensibilització ciutadana sobre la necessitat de conservar els ecosistemes marins.

Últimes notes de premsa relacionades

Comparteix
Imatge
30/04/2024
El Port Olímpic promou la nàutica inclusiva acollint la celebració de la segona Regata per l’Alzheimer
Comparteix
Imatge
05/04/2024
El Port Olímpic es converteix en un dels escenaris de la programació científica, social i cultural de la Conferència del Decenni dels Oceans de la UNESCO